Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego stanowi cenne wsparcie w edukacji dziecka. Dodatkowe środki, które przyznawane są na Ucznia z orzeczeniem, pozwalają zaspokajać specyficzne potrzeby wynikające z niepełnosprawności lub zaburzenia. W oparciu o obecność i doświadczenie specjalistów oraz mając do dyspozycji odpowiednie pomoce i narzędzia edukacyjne, dziecko zyskuje możliwość edukacji na zupełnie innym poziomie. W celu uzyskania orzeczenia należy zgłosić się do lekarza specjalisty, który po dogłębnej diagnozie wystawia zaświadczenie potwierdzające chorobę, niepełnosprawność lub zaburzenie dziecka. Następnie należy wypełnić wniosek o przyznanie orzeczenia, dołączając do niego zaświadczenie potwierdzające chorobę i złożyć go w odpowiedniej poradni. Miejsce składania wniosków: – lokalna poradnia psychologiczno – pedagogiczna, – poradnia specjalistyczna wyznaczona przez kuratorium oświaty, – poradnia przynależąca do rejonu zgodnego z adresem szkoły czy przedszkola, do której uczęszcza dziecko (w przypadku niektórych schorzeń i zaburzeń takich jak wady wzroku, słuchu, autyzm i zaburzeń pokrewnych).
Instrukcja dla rodziców i dyrektorów
Jak uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenie wydaje zespół powołany przez dyrektora poradni psychologiczno- pedagogicznej, która ma 30 dni od chwili złożenia wniosku na opracowanie dokumentu, który zawiera:
- nazwę i adres poradni,
- nr dokumentu,
- nazwiska wnioskodawców (rodziców/ opiekunów dziecka),
- nazwiska członków Zespołu Orzekającego,
- dane dziecka,
- adres szkoły, przedszkola, placówki, do której uczęszcza dziecko oraz okres, na jaki wydaje się orzeczenie,
- przyczynę/ przyczyny wydania orzeczenia,
- diagnozę (w tym informacje o możliwościach rozwojowych i potencjale dziecka),
- zalecenia,
- uzasadnienie.
Kształcenie specjalne w szkole
Po otrzymaniu orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, rodzice/opiekunowie prawni, powinni przekazać dokument do szkoły. Jest to o tyle ważne, że to właśnie rodzice, podejmując decyzję o tym czy zwrócić się do poradni o wydanie orzeczenia oraz czy przedstawiać je następnie w szkole, decydują czy dziecko będzie mogło skorzystać ze wsparcia przewidzianego prawem dla dzieci z niepełnosprawnościami. Na podstawie otrzymanego dokumentu dyrektor placówki w terminie do 30 września wypełnia sprawozdanie systemu informacji oświatowej, które jest podstawą naliczania subwencji na ucznia niepełnosprawnego.
Jedną z najważniejszych części orzeczenia są zalecenia wobec szkoły, w których zawarte są informacje, na temat:
- wskazanych dla dziecka form terapii, rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zakresu dostosowania warunków kształcenia, metod i form pracy,
- konieczności wsparcia dziecka przez nauczyciela wspomagającego w przypadku edukacji w klasie masowej,
- konieczności stosowania specjalnych materiałów dydaktycznych i wyposażenia.