Przetwarzanie sensoryczne obejmuje postrzeganie, organizowanie oraz interpretację informacji, które dostarczane są poprzez układy sensoryczne (np. dotyk, propriocepcję, układ przedsionkowy oraz smak, węch, wzrok, słuch). Na tej podstawie dobierana jest reakcja adaptacyjna. Dobre zintegrowanie informacji płynących z naszych zmysłów jest podstawą optymalnego rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Termin „integracja sensoryczna” użyty przez Ayres (Ayres, 2015) odnosi się do umiejętności wytworzenia właściwych reakcji motorycznych oraz behawioralnych na określony bodziec. Gdy jednak mózg, z różnych powodów, nie jest zdolny do prawidłowego przetwarzania i integracji bodźców zmysłowych dziecko może mieć trudności z prawidłowym „odbiorem świata”, wykonaniem i planowaniem własnych działań oraz z płynnym adaptowaniem się do zmieniającej się rzeczywistości. Objawy zaburzeń integracji sensorycznej, często jako pierwsze zauważane przez rodziców, to nadmierna ruchliwość, kłopoty z koncentracją uwagi czy unikanie [np. przedmiotów, osób, miejsc]. Mogą pojawić się również zaburzenia w rozwoju koordynacji ruchu, opóźniony rozwój mowy, czy też trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania.
Jak powinna wyglądać sala do terapii SI?
Aranżacja przestrzeni terapeutycznej sali SI
- rejestracją, wykrywaniem sygnałów i ich interpretacją,
- z modulacją (wygaszaniem lub wzmacnianiem sygnałów),
- wchodzeniem w interakcję z pewnymi obiektami i/lub z motywacją.
Zjeżdżalnia rolkowa
Stymulacja układu przedsionkowego i dotykowego.
Hamak kropla SI – MED
Odprężenie i rozwój umiejętności skupienia się.
Terapia Integracji Sensorycznej jest formą wsparcia rozwoju dziecka poprzez stymulację określonych zmysłów i ich integracji, dzięki czemu następuje usprawnianie funkcji motorycznych, koordynacji i uwagi. Terapia ta odbywa się w specjalnie dostosowanym pomieszczeniu, które pozwala terapeucie poprzez wykorzystanie specjalistycznego wyposażenia na zastosowanie odpowiednich technik, umożliwiających integrację bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego.
Zanim przystąpimy do organizowania sali do terapii integracji sensorycznej powinniśmy przemyśleć dla jakiej grupy docelowej będzie ona przeznaczona. Zastanowić się z jakimi dziećmi i w jakim wieku chcemy prowadzić terapię, z jakimi zaburzeniami itd. Od tego zależy to, jak zaaranżujemy naszą przestrzeń oraz w jakie pomoce i sprzęt powinniśmy ją wyposażyć. Inaczej będzie wyglądała sala przeznaczona dla małych dzieci 0-3 lata, a inaczej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. W sytuacji, gdy naszym celem jest praca z dziećmi w każdym wieku, musimy odpowiednio zaplanować na dostępnej przestrzeni, strefy do przeprowadzania konkretach ćwiczeń czy stymulacji.
Kabina do terapii zaburzeń SI – MED
Stabilna konstrukcja pod urządzenia do terapii SI
Ścianka wspinaczkowa – góry
Rozwój koordynacji i równowagi
Każda sala SI powinna mieć trzy podstawowe strefy odpowiadające określonym potrzebom, a wielkość i wyposażenie każdej z nich będzie uzależnione od specyfiki pacjentów.
Strefa pierwsza powinna posiadać gładką część podłogi, ponieważ w tym miejscu powinniśmy umieścić deskorolki, tory przeszkód, miejsce do biegu czy wykonywania slalomów.
Strefa druga może zostać pokryta wykładziną dywanową lub dywanem, ponieważ w tym miejscu należy umieścić kołyski, deski równoważne, czy trampoliny.
Trzecia strefa powinna składać się głównie z materacy (funkcja zabezpieczająca przed urazami i uszkodzeniami). W tej strefie odbywać się będzie większość aktywności fizycznych, takich jak przewroty, rozciągania czy masaże oraz ćwiczenia ze sprzętem podwieszanym.
Po wydzieleniu stref musimy przemyśleć i dobrać sprzęt, który będzie nam niezbędny do prowadzenia zajęć. Sprzęt, którego nie może zabraknąć w sali SI to urządzenia i pomoce do stymulacji trzech podstawowych zmysłów: propriocepcji, dotyku i równowagi. W pozostałej kolejności należy doposażyć salę w pomoce do stymulacji słuchu, węchu i wzroku, a dalej takich zmysłów jak smak i węch.
Prowadzona w atmosferze akceptacji terapia integracji sensorycznej wymaga od terapeuty ciągłego skupienia uwagi na podopiecznym oraz plastyczności i kreatywności w podsuwaniu aktywności, odpowiednich dla stymulacji rozwoju reakcji adaptacyjnych dziecka.
- zwiększania jego chęci do podejmowania aktywności,
- motywuje go do poznawania i odkrywania otoczenia,
- zachęca do nawiązywania kontaktu z innymi osobami, przedmiotami i zjawiskami,
- daje uczucia zadowolenia i poczucia bezpieczeństwa, które znacznie ułatwia pokonywanie lęku i własnych słabości,
- zwiększa liczbę doświadczeń, tworzy jego zasoby,
- poprawia orientację w schemacie własnego ciała oraz przestrzeni,
- doskonali funkcjonowanie poszczególnych układów zmysłowych,
- pozwala dziecku lepiej rozumieć emocje własne i innych,
- pomaga w tworzeni relacji społecznych i komunikacyjnych,
- rozwija funkcje poznawcze.
Stymulacja i aktywizacja zmysłów
Wyposażenie terapeutycznych sal SI
W salach Integracji Sensorycznej dzieci poddawane są terapii, która ma na celu wzbudzanie zaplanowanych wrażeń i uczuć. Zajęcia odbywają się w formie naukowej zabawy w specjalnie przygotowanej przestrzeni. Przekonanie, że dzieci „kreują zajęcia wspólnie z terapeutą” zwiększa motywację i nastawienie do ćwiczeń. W terapii SI nie naucza się konkretnych umiejętności, ale oddziałuje na zmysły, wpływając na procesy nerwowe leżące u ich podstaw. Terapia nie jest stale powtarzanym schematem ćwiczeń, który dla każdego będzie taki sam, ale nieustanną analizą czynności i zachowania dziecka. Na podstawie obserwacji dobiera się i modyfikuje plan pracy oraz stawiane zadania. Terapeuta nie mówi dziecku, co ma robić, jakie ćwiczenia wykonywać, ale tworzy takie sytuacje, w których reaguje ono coraz bardziej złożonymi reakcjami adaptacyjnymi. Ćwiczenia wywołują zainteresowanie, wyzwalają chęci do pracy i umożliwiają pokonywanie własnych blokad.
Maglownica
Duża dawka wrażeń czucia głębokiego
Drabinka przyścienna z lustrem
Drabinka gimnastyczna do ćwiczeń fizycznych
W tym celu konieczne jest odpowiednie przygotowanie i wyposażenie sali, w której będą odbywać się zajęcia Integracji Sensorycznej. Należy zwrócić uwagę na dobór odpowiedniej wielkości powierzchni, optymalna wielkość sali powinna mieścić się w wymiarach między 24-35 metrów kwadratowych. Sala musi być na tyle duża, aby możliwe było wykorzystanie sprzętu podwieszanego i zapewnienie swobody ruchu, ale nie może być też zbyt duża. Dużych rozmiarów, wysokie sale, w których w tym samym czasie odbywają się zajęcia więcej niż jednego dziecka, nie mają racji bytu. Szczególnie w przypadku zajęć prowadzonych z dziećmi ze spektrum autyzmu, z ADHD, z zaburzeniami modulacji sensorycznej czy dziećmi nadwrażliwymi słuchowo i wzrokowo. Należy zadbać o dobór oświetlenia, które będzie uwzględniało potrzeby dzieci nadwrażliwych wzrokowo. Nie bez znaczenia jest również kolorystyka sali. Ściany powinny być pomalowane na neutralny kolor, niedopuszczalne jest malowanie ich na jaskrawe i pobudzające kolory. W podobnych, łagodnych odcieniach należy dobierać kolory wykorzystywanego sprzętu.
W salach powinny znaleźć się odpowiednie sprzęty dostarczające właściwą ilość wrażeń dotykowych, przedsionkowych i proprioceptywnych. Sale muszą zapewniać standardy bezpieczeństwa. Urządzenia nie powinny posiadać ostrych niezabezpieczonych krawędzi, a sprzęt musi być wykonany z bezpiecznych materiałów. Warto zadbać, aby urządzenia były wyłożone różnymi fakturami dotykowymi. Sala terapeutyczna powinna być wyposażona w podstawowy sprzęt taki jak: deskorolka terapeutyczna „Pełzak”, huśtawka terapeutyczna „Gniazdo”, huśtawka wałek, walec z otworem, hamak terapeutyczny, piłki sensoryczne, platforma podwieszana, obręcze podwieszane – podwieszka Trapezan, „helikopter”, kołyski, deska rotacyjna, maglownica, zjeżdżalnia, podest wielofunkcyjny „schody”, różnego rodzaju piłki do ćwiczeń, klocki do utrzymywania równowagi, dysk sensoryczny, drabinka gimnastyczna, ławki, taśmy rehabilitacyjne, produkty obciążeniowe, ciężkie piłki, ciężarki, kształtki rehabilitacyjne, rozciągliwe worki do zabaw ruchowych.
Dobrze, gdyby w sali znalazły się także kąciki sensoryczne, miękkie materace, artykuły plastyczne oraz przyrządy rehabilitacyjne o różnych kształtach i fakturach. Terapia ma służyć poprawie funkcjonowania emocjonalnego, uwagi i koncentracji, funkcji wzrokowych i słuchowych, sprawności w zakresie dużej i małej motoryki, samoświadomości i samoocenie.
Zainspiruj się!
Tak może wyglądać Twoja sala integracji sensorycznej
Wzbudzanie reakcji sensorycznych
Poprawa napięcia
mięśniowego
Lepsza sprawność
fizyczna
Wspomaganie koncentracji uwagi
W obszarze terapii dzieci z zaburzeniami sensorycznymi, sala SI odgrywa niezwykle ważną rolę. To w niej, dzięki starannie dobranemu wyposażeniu, dzieci mają możliwość uczestnictwa w terapii sensorycznej na najwyższym poziomie. Sala SI to nie tylko przestrzeń, ale prawdziwe środowisko wspomagające rozwój i adaptację dzieci z różnymi potrzebami sensorycznymi. Dzięki różnorodnemu sprzętowi SI oraz zróżnicowanemu wyposażeniu, sala integracji sensorycznej staje się miejscem, w którym dzieci mogą eksplorować, odkrywać i rozwijać swoje umiejętności w sposób zupełnie naturalny i stymulujący ich zmysły.
Stymulacja ta prowokowana jest także poprzez aktywności dzieci w zorganizowanych kącikach sensorycznych, w których można znaleźć małe i duże pomoce pobudzające zmysły. Piłeczka sensoryczna o różnych kształtach czy fakturach; wałki sensoryczne, sensoryczne tuby lub klocki, które pomagają w stymulacji odczuć dotykowych. Idealnym dopełnieniem mogą być także specjalne sensoryczne puzzle, równoważnia czy też żelowe panele.
Przestrzeń terapeutyczna powinna być wyposażona także w pomoce pobudzające czucie głębokie. Doskonałym rozwiązaniem będą wszelkiego rodzaju worki do ćwiczeń, walce przez które dzieci będą się przeciskały odczuwając lekki lub silny nacisk na różne części ciała, ścianki wspinaczkowe pobudzające różnoraką aktywność czy piankowe materace. Należy jednak pamiętać, aby w odpowiedni sposób wykorzystać, zaaranżować tę przestrzeń, nie ograniczając się do zastosowania tylko jednego rodzaju pomocy. Zapewniając różnorodność w kąciku do terapii SI, mamy pewność pobudzenia każdego ze zmysłów: dotykowego, słuchowego czy ruchowego.
Terapia SI, zwana również terapią sensoryczną, jest kluczowym elementem wsparcia dla dzieci z zaburzeniami sensorycznymi. Sala integracji sensorycznej jest miejscem, gdzie dzieci mogą przeżywać nowe doznania, uczyć się regulować swoje reakcje i rozwijać umiejętności adaptacyjne, co przyczynia się do poprawy ich jakości życia. Zajęcia sensoryczne dla dzieci odgrywają tu niebagatelną rolę, umożliwiając im eksplorację świata poprzez wszystkie zmysły.
Ważnym aspektem wyposażenia sali integracji sensorycznej są różnorodne elementy, takie jak hamaki, fotele wiszące, duże fotele w kształcie maskotek, miękkie dywany, materace oraz specjalnie zaprojektowane kryjówki. To właśnie dzięki nim sala staje się miejscem przyjaznym, bezpiecznym i stymulującym, umożliwiając tym samym rozwój poprzez zabawę i poznawanie świata. Dodatkowo, zainstalowana platforma sensoryczna może być doskonałym uzupełnieniem sali do terapii, umożliwiając dzieciom różnorodne formy aktywności ruchowej i eksplorację zmysłów.
Sala integracji sensorycznej odgrywa zatem niezwykle istotną rolę w procesie terapii dzieci z zaburzeniami sensorycznymi. To w niej dzieci mają szansę na rozwój, integrację sensoryczną i poprawę jakości życia dzięki kompleksowemu wyposażeniu, specjalistycznemu sprzętowi oraz sprzyjającej atmosferze.