Letnie zabawy i ćwiczenia sensoryczne podczas spaceru
Nadeszło lato a wraz z nim bogactwo różnych faktur, kolorów oraz dźwięków.
To doskonały moment, aby połączyć codzienne spacery i ćwiczenia sensoryczne. Każde dziecko potrzebuje ruchu, by prawidłowo się rozwijać i zaspakajać swoje potrzeby dotyczące przetwarzania sensorycznego. Lato to doskonała okazja do pracy nad integracją wzrokowo-ruchową przez dostarczanie różnych bodźców, które stymulują pracę zmysłów, poszerzając doznania zmysłowe i poznawcze.
Oto propozycja prostych zabaw, które z łatwością wykonasz spacerując z dzieckiem:
- Podczas spaceru zatrzymajcie się na chwilę i rozejrzyjcie dookoła. Poproś dziecko, aby przyjrzało się dokładnie otoczeniu i wypatrywało szczegółów krajobrazu i otaczającej go przestrzeni. W trakcie tej czynności ćwiczymy świadome ruchy gałek ocznych. W dalszej kolejności stań za dzieckiem i poproś, aby najpierw powoli schyliło głowę, a potem powoli ją podniosło, cały czas patrząc przed siebie coraz dalej. W tym momencie dochodzi do pierwszego etapu treningu ćwiczenia integracji wzrokowo – ruchowej. Układ nerwowy dziecka uspokaja się, relaksuje i harmonizuje. W kolejnym kroku ćwiczenia skieruj do dziecka prośbę o wskazanie pierwszego przedmiotu, który widzi najbliżej oraz najdalej. Dzięki temu będzie ćwiczyć wzrok oraz uczyć się zatrzymywania uwagi skoordynowanej z ruchem ciała.
- Poproś dziecko, aby w podczas spaceru szło powoli i po drodze szukało kamyków i gałązek. Ta czynność będzie wymagała skupienia uwagi, częstego schylania, przykucania i podnoszenia małych przedmiotów, co zintegruje zmysły, a także będzie uczyć koncentracji uwagi.
- Już samo wąchanie rozkwitających kwiatków jest ćwiczeniem. Podczas tej czynności dziecko musi się schylić, ćwicząc mięśnie kręgosłupa, a także wykonać inne dodatkowe ćwiczenia jak np. ukucnąć, skłonić, pochylić głowę. Poza ćwiczeniami fizycznymi dziecko będzie przede wszystkim ćwiczyć zmysł powonienia oraz pozwoli uruchomić starą korę mózgu odpowiedzialną za regulację emocji. Jest to doskonały rodzaj treningu wzrokowo – ruchowego, zharmonizowanego z węchem.
- Podczas spaceru nazbierajcie wraz z dzieckiem różnego rodzaju „skarby”, które spotkacie na swojej drodze. Mogą to być kamyki, patyki, liście itp. Poproś dziecko, aby zamknęło oczy, a Ty podawaj mu raz do jednej, raz do drugiej dłoni kolejne przedmioty. W trakcie tej czynności zadaniem dziecka jest nazywanie, jakiej faktury są przedmioty, które trzyma w rączce. Np. śliskie, gładkie, chropowate itp. To ćwiczenie korzystnie wpłynie na integrację kształtów, będzie symulować zmysł dotyku oraz wzbogacać słownictwo.
- Wybierz się z dzieckiem w miejsce, w którego pobliżu znajduje się piaskownica. Ukryj w piasku kilka przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odnalezienie ukrytych skarbów. Zabawa ta korzystnie wpływa na dyskryminację dotykową (czyli umiejętność różnicowania bodźców działających w tym samym czasie). Będąc w piaskownicy, warto również zmoczyć piasek wodą, aby powstało delikatne błotko. Zgniatanie mokrego piasku wpłynie korzystnie na stymulację czucia głębokiego.