Jak wyposażyć salę do terapii SI?
Przed rozpoczęciem wyposażania Sali do terapii Integracji Sensorycznej należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie cele pragniemy osiągnąć? Jakie ćwiczenia planujemy wykonywać wraz z podopiecznymi? Dla dzieci, z jakimi zaburzeniami skierowana będzie terapia? W jakie pomoce dydaktyczne i terapeutyczne planujemy doposażyć przestrzeń? Dopiero znając odpowiedzi na te pytania, możemy zacząć planowanie aranżacji sali SI.
Odpowiednio przygotowana sala SI powinna składać z 3 oddzielnych stref, z czego każda z nich będzie odpowiadała na inne potrzeby. Wielkość tych stres zależeć będzie od specyfiki konkretnego gabinetu.
Strefa pierwsza powinna posiadać gładką część podłogi, ponieważ w tym miejscu powinniśmy umieścić deskorolki, tory przeszkód, miejsce do biegu czy wykonywania slalomów.
Strefa druga może zostać pokryta podłogą dywanową, ponieważ w tym miejscu należy umieścić kołyski, deski równoważne, czy trampoliny.
Trzecia strefa powinna składać się głównie z materacy (funkcja zabezpieczająca przed urazami i uszkodzeniami). W tej strefie odbywać się będzie większość aktywności fizycznych, takich jak przewroty, rozciągania czy masaże oraz ćwiczenia ze sprzętem podwieszanym.
Podstawą odpowiednio przygotowanej Sali do terapii SI jest specjalistyczny sprzęt do terapii SI, wykorzystywany do wspomagania, modyfikowania lub przywracania funkcji w zaburzeniach Integracji Sensorycznej. Sprzęt, którego nie może zabraknąć w sali SI to sprzęt i pomoce do stymulacji trzech podstawowych zmysłów: propriocepcji (czucia głębokiego), dotyku i równowagi. W pozostałej kolejności należy doposażyć salę w pomoce do stymulacji słuchu, węchu i wzroku. Odpowiednio zaaranżowana sala do terapii Integracji Sensorycznej ma umożliwiać terapeucie prowadzenie zajęć z zaburzeniami w zakresie koordynacji ruchowej i wzrokowo-ruchowej, słabej regulacji napięcia mięśniowego, mięśni antygrawitacyjnych, kokontrakcji oraz funkcji okołoruchowych, jak i zaburzeń planowania motorycznego, modulacji sensorycznej, rejestracji sensorycznej oraz różnicowania sensorycznego.