Z roku na rok do poradni, gabinetów terapeutycznych oraz szkół zgłasza się coraz większa liczba dzieci z nieprawidłowościami w zakresie rozwoju funkcji słuchowych. Zaburzenia te nie obejmują problemów ze spostrzeganiem zmian w natężeniu dźwięku (niedosłuchu), ale problemy z nieprawidłowym rozwojem procesów przetwarzania słuchowego. Nieprawidłowości dotyczą skutecznego i efektywnego wykorzystania informacji słuchowych tj. aktywności neurobiologicznej ośrodkowego układu nerwowego, który jest odpowiedzialny za rozpoznawanie i rozróżnianie cech dźwięku.
Ćwiczenia i zabawy słuchowe
Kącik usprawniający zmysł słuchu
Omawiane funkcje słuchowe odpowiadają za:
- lokalizację i lateralizację dźwięku,
- rozpoznawanie i rozróżnianie cech dźwięku: dyskryminacji słuchowej, polegającej na odbieraniu różnic i podobieństw pomiędzy dźwiękami, np.: /s/ – /sz/, /p/ – /b/),
- czasowe aspekty słyszenia, dotyczące m.in. odróżniania dźwięków o różnej długości, np. głoski szczelinowe z możliwością ich wydłużenia np. /sz/ i zwarto-wybuchowe z brakiem tej możliwości, np.:/cz/),
- rozdzielczość czasową, związaną z analizą głoskową/fonemową, sylabową, czyli percepcją kolejności mniejszych elementów w całości, np. wyrazie,
- maskowanie, gdy dźwięki np. mowy „zlewają się” lub „nachodzą na siebie”,
- integrację i porządkowanie w czasie, dotyczące np. syntezy głoskowej/fonemowej lub sylabowej, czyli składania całości np. wyrazu, z mniejszych elementów językowych: głosek/fonemów, sylab.
Pojemna szafka
Pojemne szafki z przegrodami zapewnią ład i porządek
Akademia Bambika
Program multimedialny do ćwiczeń percepcji słuchowej
Parawan akustyczny wysoki
Skuteczna redukcja hałasu z zewnątrz
Ośrodkowe przetwarzanie dźwięku umożliwia również odbiór sygnału przy występowaniu innych, konkurencyjnych bądź zagłuszających bodźców akustycznych (np. w hałasie).
Skuteczne prowadzenie terapii funkcji słuchowych w dużej mierze zależy od prawidłowego zorganizowania miejsca pracy. Tworząc warunki, które będą sprzyjać terapii percepcji słuchowej, powinno się zwrócić szczególną uwagę na jakość bodźców akustycznych panujących w pomieszczeniu. Należy dopilnować, aby poziom hałasu był możliwie jak najmniejszy. Wyciszenie i zredukowanie pogłosu w pomieszczeniu lub odseparowanie jego części za pomocą dźwiękochłonnych paneli akustycznych daje możliwość lepszego rozumienia i zapamiętywania informacji słuchowych. Dobrym rozwiązaniem jest również położenie na podłodze dywanu, który dodatkowo wyciszy miejsce pracy.
Kącik do stymulacji funkcji słuchowych powinien być wyposażony w akcesoria niezbędne do pracy ze słuchawkami oraz tradycyjne pomoce do ćwiczeń słuchowych. Przestrzeń wokół nich musi być otoczona jak najmniejszą ilością elementów, aby dziecko wykonujące ćwiczenia słuchowe mogło to robić w sposób uważny i skupiać się na realizowanych zadaniach.
Webinar "Jak pracować z pomocą"
Terapia funkcji słuchowych u małych dzieci i przedszkolaków - Słuchaj z Bambikiem
Serdecznie zapraszamy do wysłuchania webinaru dotyczącego wykorzystania programu, w którym został poruszony temat terapii funkcji słuchowych u małych dzieci oraz przedszkolaków.
Dr n. o zdr. Marzena Walkowiak zwraca uwagę na konkretne możliwości programu Słuchaj z Bambikiem, stopniowo omawia cały program i pokazuje wiele, różnych możliwości, które daje program. Program Słuchaj z Bambikiem umożliwia dziecku rozwijanie zdolności, które warunkują prawidłową naukę czytania i pisania.
Poprawa percepcji
słuchowej
Usprawnianie mowy i wymowy głosek
Wzbogacanie zasobu słownictwa
Dostrzeganie błędów artykulacyjnych